2.14.2011

Doorbraak! Niels Aalberts

"Ik geloof niet dat ik wel eens een boek als Doorbraak! gezien heb, laat staan gelezen. Het is van Niels Aalberts, voor de Twitteraars onder ons bekend onder de naam EHPO (Eerste Hulp bij Plaat Opnamen) en heet voor de volledigheid Doorbraak! Zero Marketing op Internet. Alles eraan is anders dan wat ik tot nu toe aan muziekboeken gelezen heb, en dat zijn er veel te veel.



19 x 14 cm, 80 + 96 pages, Munkenprint White 1.8 115grs, Olin Smooth 115grs, Printed by PrimaveraQuint, Amsterdam, Fonts: Livory & Rockwell

Het leuke is dat het boek om te beginnen breekt met bijvoorbeeld de regel van eenduidigheid die uitgevers graag wensen. Zo is er allereerst de layout. Wat zullen we doen, zal de uitgever gevraagd hebben, harde of zachte kaft? O, doe maar allebei, zal Aalberts geantwoord hebben. Maar wat is het eigenlijk een marketingboek of een jongensboek? Ook allebei zal het antwoord geweest zijn.

Dus is de ene kant van het omslag van Doorbraak! hard, en de andere zacht en heeft het boek eveneens twee voorkanten. Het ‘jongensboek’ oogt zoals het een jongensboek betaamt, draai je het om dan wordt de achterkant voorkant en kijk je tegen een layout die oogt zoals ik denk dat een marketing-boek eruit moet zien: kordaat, met vooral een grote letter. De woorden Zero Budget Marketing Op Internet in een net wat groter lettertype dan het woord Doorbraak!, wat op de andere kant van de kaft natuurlijk net andersom is.
Binnenin is de layout precies andersom. Het jongensboek-gedeelte bestaat uit gewoon platte tekst zonder typografische foefjes.

Het marketing-gedeelte is typografisch drukker dankzij verschillende lettertypes, icoontjes, en zelfs gekleurde bladzijden. Precies zoals het hoort. Een goed verhaal heeft geen opsmuk nodig, en marketingbabbels moet je een beetje feestelijk aankleden, opdat de lezer zijn aandacht niet verliest.

Eigenlijk zit veel van wat Aaberts in zijn boek betoogt al in de layout verpakt. Het boek dat artiesten en vooral managers adviezen wil geven over hoe het te gaan maken in de door internet rap veranderde muziekindustrie."

lees meer hier

Van: Volkskrant Blog, Gijsbert Kamer

1 opmerking:

nixugong zei

Thanks for your share! very impressive!

aroma therapy